Dziś napisał do nas list nasz organ nadzoru pedagogicznego. Przekazujemy te informacje Państwu, zwłaszcza nauczycielom. To są naprawdę ważne informacje.
Wrocław
2020-03-30
Szanowni
Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki Koledzy!
Z
powodu epidemii koronawirusa do Świąt Wielkanocnych zostały zawieszone zajęcia
dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w szkołach, przedszkolach
i placówkach. Najtęższe głowy, epidemiolodzy i wirusolodzy, nie są w stanie przewidzieć rozwoju wypadków. Nie sposób wykluczyć, że zawieszenie zajęć zostanie przedłużone.
i placówkach. Najtęższe głowy, epidemiolodzy i wirusolodzy, nie są w stanie przewidzieć rozwoju wypadków. Nie sposób wykluczyć, że zawieszenie zajęć zostanie przedłużone.
W
tym stanie rzeczy serdecznie dziękując za dotychczasowe działania proszę o:
·
Przebywanie w domu, gdyż tylko tak
możemy ograniczyć i zwalczyć epidemię koronawirusa.
·
Gorliwą pracę z wykorzystaniem
wszystkich dostępnych sposobów i technik komunikowania się. Chodzi o to, aby
uczniowie możliwie dużo się nauczyli, żeby pożytecznie spędzili czas w domowej
izolacji podczas narodowej kwarantanny.
·
Stały kontakt z uczniami. Zgłaszanie
braku kontaktu wychowawcy, pedagogowi i dyrektorowi.
·
Osobiste rozmowy. Gorąco proszę wychowawców
o cykliczne rozmowy (telefoniczne, przez komunikatory) z podopiecznymi i ich rodzicami.
Pełna empatii, troski i zainteresowania rozmowa wesprze ich, doda otuchy i
energii. Pozwoli uzyskać informacje co
się sprawdza w zdalnym nauczaniu, a co szwankuje. Da odpowiedź na pytanie, w
czym pomóc.
·
Odpowiadanie na każdy sygnał ze strony
uczniów i rodziców, wyciąganie wniosków z ich uwag, próśb i postulatów.
·
Wypożyczanie szkolnych laptopów i
tabletów nauczycielom (o ile szkoła taki sprzęt posiada).
·
Dostosowywanie wymagań do możliwości
uczniów, nieobciążanie ich zbyt dużą liczbą prac i zadań (dodatkowe, o
zwiększonym stopniu trudności i na wyższą ocenę, można proponować chętnym).
·
Ordynowanie również takich zadań, które
nie wymagają (lub wymagają jedynie
częściowo) korzystania z zasobów internetu. Chodzi o to, żeby uczeń nie musiał
wiele godzin spędzać przy komputerze w poszukiwaniu informacji.
·
Ograniczenie poleceń zobowiązujących
uczniów do jednoczesnego zasiadania przy komputerach. W zdalnym nauczaniu
większość poleceń (prac, zadań)
uczestnicy wykonują w dogodnym dla siebie momencie, ustala się im
jedynie końcowy termin wykonania polecenia.
·
Częste korzystanie z podręczników jako
podstawowego źródła wiedzy dla uczniów. Z dostępem do internetu różnie bywa, za
to każdy uczeń posiada papierowy podręcznik zawierający treści realizujące
podstawę programową
z danego przedmiotu.
z danego przedmiotu.
·
Systematyczne ocenianie.
·
Spokój, wytrwałość i cierpliwość. Warto,
byśmy jako nauczyciele i kadra kierownicza oświaty w tym niepewnym czasie dawali
przykład opanowania
i rozwagi.
i rozwagi.
·
Wzajemne wsparcie, dzielenie się dobrymi
praktykami z innymi nauczycielami.
·
Ograniczenie biurokracji (sprawozdań,
zestawień, tabel itp.)
do najniezbędniejszego minimum. Bardzo proszę o to dyrektorów, którzy odpowiadają za organizację zdalnego nauczania. Pragnę podkreślić, że to dyrektor ustala sposób dokumentowania przeprowadzenia zajęć (w tym godzin ponadwymiarowych, za które - jeśli zostały przeprowadzone - należy się zapłata). Ważniejsze jest nauczanie niż szczegółowe dokumentowanie nauczania.
do najniezbędniejszego minimum. Bardzo proszę o to dyrektorów, którzy odpowiadają za organizację zdalnego nauczania. Pragnę podkreślić, że to dyrektor ustala sposób dokumentowania przeprowadzenia zajęć (w tym godzin ponadwymiarowych, za które - jeśli zostały przeprowadzone - należy się zapłata). Ważniejsze jest nauczanie niż szczegółowe dokumentowanie nauczania.
Informuję,
że okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w
związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 zmienia się
formuła nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Kuratora Oświaty. Nie będzie planowych
ewaluacji, kontroli i monitorowania. Doraźne kontrole będą miały miejsce
jedynie w wyjątkowych przypadkach, zwłaszcza zagrożenia zdrowia, życia i
bezpieczeństwa uczniów. Monitorowaniu podlegać będzie kształcenie na odległość,
ale Kuratorium Oświaty nie będzie
pozyskiwać
od dyrektorów danych innych niż zbierane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Stoimy na stanowisku, że cała energia nauczycieli i dyrektorów musi zostać skierowana na pracę z uczniami i komunikację z rodzicami.
od dyrektorów danych innych niż zbierane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Stoimy na stanowisku, że cała energia nauczycieli i dyrektorów musi zostać skierowana na pracę z uczniami i komunikację z rodzicami.
Szanowni Państwo! Koleżanki i
Koledzy!
Zdalne
nauczanie to nie nauczanie w szkole. Nie jest łatwo. Nie każdy uczeń ma własny
komputer, brak odpowiedniej liczby komputerów to problem szczególnie w
rodzinach wielodzietnych. Część nauczycieli dzieli swój komputer ze swoimi
dziećmi uczącymi się w domu. Sieć jest przeciążona, okresowo zawodzą dzienniki
elektroniczne. Mało który nauczyciel przed epidemią praktykował e-learning, nie
wszyscy są informatycznie zaawansowani. Wszyscy się uczymy. Tak jak inni
martwimy się o swoje rodziny i z troską myślimy co będzie dalej. Ale los
nałożył na nas wyjątkowo ważne zadanie - kształcenie i wychowywanie młodych
Polaków
w czasach zarazy. Spieszenie im i ich rodzicom z pomocą i wsparciem.
w czasach zarazy. Spieszenie im i ich rodzicom z pomocą i wsparciem.
Jestem
święcie przekonany, że jako jedna wielka oświatowa rodzina zdamy egzamin z
odpowiedzialności i solidarności. Tylko działając zgodnie i pracując ofiarnie
możemy wygrać walkę o przyszłość młodego pokolenia i umocnić naszą wspólnotę. W
tych trudnych chwilach bądźmy razem!
Z życzeniami zdrowia i
wyrazami szacunku
Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty